browser icon
You are using an insecure version of your web browser. Please update your browser!
Using an outdated browser makes your computer unsafe. For a safer, faster, more enjoyable user experience, please update your browser today or try a newer browser.

Marrakech (dag 19 tm 24)

Posted by on 12 november 2013

Maandag 11 nov.  Met ander stel gedeelde taxi vanaf camping naar de stad (60DH voor ons vieren). Juul en ik halen Arie op in zijn prachtige paleishotel en verkennen met zijn drieën de stad in het bijzonder de souks . Het patroon van nauwe straatjes en steegjes is ons bekend, maar de bedrijvigheid hier is vele malen groter dan bijv. in Fes. Brommers en scooters rijden je bijna van de sokken – jammer dat vooruitgang niet  betekent meer ezels, maar  meer gemotoriseerde ezels . Het museum van Marrakech (19de eeuw paleis) en de Medersa ( religieuze universiteit) blijken schitterende gebouwen en hun drie sterren zeker waard.  Wat later in de middag kiezen we positie op een terras ‘panoramique’ om de transformatie van het beroemde plein Jemaa El  Fna mee te maken. Slangenbezweerders,  trommelaars en aapjes die kunstjes doen,  maken plaats voor tientallen eettentjes ( “ nous garantie deux ans  pas de diarrhee”; “ chez nous dix ans garantie…” etc. ) . Prachtige atmosfeer.  ’s Avonds eten we met zijn drieën heel lekker in de Riad van Rutger-Jan die er dan helaas niet bij kan zijn. Taxi terug naar camping (met onze maroc simkaartjes heel makkelijk om chauffeur Mohammed te bellen).  Prachtige dag. Dinsdag 12 nov. weer taxi vanaf camping naar de stad, pikken Arie op afgesproken plek op lopen naar het zuidelijke deel van Marrakech:  de stadspoort Bab Agnaou en de Tombes Saadiens. Heerlijk in de ochtendzon koffie op een terrasje. De Marrokaanse jongen die naast ons zit komt uit Amsterdam en werkt hier in een Riad. Hij oogt niet ouder dan een jaar of 32 of 33, maar heeft al een zoon van 17. Allemaal aardige mensen. Arie gaat de wijk waarin zijn hotel ligt (Hivernage) verkennen, wij hebben een lunchafspraak met Rutger-Jan in een Japans restaurant aan de Place des Ferblantiers. Heerlijke sushimi met een lekker flesje rosé.  Juul scoort ’s daarna nog twee mooie kleedjes (idd de zitbank heeft nodig  een upgrade nodig) en om 16.00 uur nemen we weer de taxi naar de camping. Aan het zwembad zit ik dit verslag te tikken. Het is allemaal godsgruwelijk prachtig. En het blijft heel mooi weer (tegen de 30 graden). Vlgs. Rutger-Jan die hier al 10 jaar woont en werkt extreem voor de tijd van het jaar. Woensdag 13 nov. Juul naar het vliegveld gebracht (traantje weggepinkt) – rustige dag op de camping / bij het zwembad – de groep van camperreis.nl  druppelt langzaam maar zeker de camping binnen. Morgen excursie naar Marrakech & vrijdag afscheidsetentje.

Donderdag 14 nov. Met de taxi naar jardin Majorelles – stond nog op mijn lijstje om te zien.  De kunstenaar Majorelle heeft deze prachtige tuin met planten en bomen uit alle delen van de wereld aangelegd in de jaren 20 / 30 van de vorige eeuw. Na zijn dood is de tuin in verval geraakt. Yves Saint Laurent heeft daarna huis (la maison bleu) en tuin  aangekocht en op geknapt. In het huis een interessante verzameling historische Berber attributen – de mooiste en meest uitgebreide die ik heb gezien. Daarna in een kalech (waarvoor ik mijn zonnebril heb meegenomen om enige anonimiteit te garanderen) naar het paleis Bahia. Een ritje van van zo’n 20 minuten. het paleis is n beetje wirwar van vertrekken en het stikt er van de groepen toeristen. s’middags lopen Marcel en ik door de verschillende souks ( o.a. de ijzersmeden en leerbewerking) en naar de tanneries, maar de grote ververij is dicht vanwege feestdag. Op weg er naartoe hebben we last van een ongevraagde gids die maar niet wil afhaken tot ik het zo zat ben dat ik ongeveer de halve souk bij elkaar heb geblerd  ‘en nou opzouten’. We zitten aan de oostkant van Marrakech en buiten de stadsmuur  is een giga markt aan de gang met duizenden enduizenden mensen – en geen toerist te zien op ons twee na. Uiteindelijk zijn we om 19.00 op de afgesproken plek voor de taxi (aan de westkant) en we schatten in zo’n 15 km te hebben gelopen vandaag. Voor even genoeg Marrakech gehad.  Vrijdag 15 nov. Rustig dagje – huishoudaccu’s gecontroleerd, maar die zijn ok (13 Amp). Dat ik zo’n lage stroomcapaciteit heb, komt omdat ik te weinig zonnepaneel heb (90W moet 180W zijn). ’s middags luch voor mezelf klaargemaakt, ligbed uit de camper gehaald, lekker met 25gr in het zonnetje boekje lezen. ’s Avonds afscheidseten op de camping. Lekker eten en heel gezellig –iedereen had wat voor Jeroen gekocht.  Morgen na 5 dagen Marrakech richting kust.

NB: sd kaartje van mijn fotocamera vertoont kuren zodat deel vd foto’s op het interne geheugen is terecht gekomen en die kan ik pas thuis er afhalen.

Ounara (dag 24 - 170 km)
Marrakech (dag 18 - 150 km)