browser icon
You are using an insecure version of your web browser. Please update your browser!
Using an outdated browser makes your computer unsafe. For a safer, faster, more enjoyable user experience, please update your browser today or try a newer browser.

Fes

Posted by on 13 oktober 2014

Zondag 11 okt. Rond 11.00 uur op pad dwars door het Rif-gebergte naar Fes. In het begin mooi zonnetje maar allengs begint het te regenen en hoe hoger we (Dexter en ik) in het gerbergte klimmen hoe kouder het ook wordt. Uiteindelijk is het bovenin 10 graden en forse slagregens – toch blijft het relaxed rijden. Dat wordt anders als ik 100 km voor Fes een racende autobus achter me krijg die mij per se wil inhalen ook als dat niet handig is, maar hij mag van mij. De bus blijft vlak achter een collega hangen die plotseling moet remmen voor overstekende schapen en hij rijdt veel te hard. De racebus voor mij schaart over de weg en komt er dwars op te staan. De eerste bus heeft schade, de racebus rijdt stapvoets verder en ik laat het hele zaakje achter me. Ook dit is dus Marokko. Besluit niet naar de camperplek midden in Fes te gaan maar naar de camping Diamant Vert zo’n 10 km buiten de stad. Er staan vooral mega grote vrachtwagen (Duitse) campers (type MAN) en (Zwitserse) 4wd jeeps met grappige op- en aanbouwsels –‘s avonds eten in het restaurant van de camping met mijn eerste tajinschotel. Een mede camperaar neemt een thermoskan mee aan tafel – dat zal vast voor de alcohol zijn die hier principieel niet wordt geschonken (verder is het als stel op deze camping ook handig om je trouwboekje mee te nemen als je een bungalow wilt huren).   (240 km)

Maandag 12 okt. Vanmiddag Juul van vliegveld halen en dan naar de stad. Blijf op de camping hangen om navigatie en internet in orde te maken en verslag bij te werken. Internet blijft op de smartphone niet goed werken waardoor ik ook verslag niet weg kan sturen. Ik doe het simkaartje in de maroc-telecom dongel die ik ook van vorig jaar bij me heb en rechtstreeks verbonden met de computer gaat het wel lukken. Krijg ook de Garmin met Open Street Map kaart opnieuw geïnstalleerd en met de Asus zal ook wel lukken. Heerlijk zo’n dag tutten – ga dadelijk nog naar de Majane de supermarkt gigant (hypermarche) in Marokko. Zal om 16.00 op het vliegveld zijn. Spannend!

We rijden naar een grote (bewaakte) parkeerplaats op 50 meter van de Medina (binnenstad). Heel speciaal. Tegen 19.00 uur naar  resto Thami net binnen de poort, Juul kent het nog van vorig jaar. Een hartelijk weerzien met de eigenaar en we amuseren ons kostelijk op het terras. ’s Avonds even wennen aan de parkeerplaats, maar alles loopt soepel.

Dinsdag 13 okt. Goede nachtrust – rustig ontbijten en daarna lopen we de medina in en slenteren door alle straatjes – gelukkig hebben we vorig jaar niet alles gezien. In een bijzondere riad  (merinides) mogen we als enige op het dakterras onze koffietjes nuttigen. In de wijk met de tannine zien we – de naam zegt t al – prachtige leerlooierijen. Het weer betrekt en af en toe regent het, maar het is niet hinderlijk – de souk is vaak overdekt. We blijven vanavond op de parkeerplaats overnachten en willen morgenochtend nog naar museum Darbata (Marokaanse volkskunst) dat vandaag dicht was. Ik werk mijn verslag bij en ook de foto’s uploaden lijkt gelukkig redelijk goed te gaan!!

Afourer
Kalah Iris (Rif gebergte)