browser icon
You are using an insecure version of your web browser. Please update your browser!
Using an outdated browser makes your computer unsafe. For a safer, faster, more enjoyable user experience, please update your browser today or try a newer browser.

Kutaisi (dag 31, 32)

Posted by on 29 april 2014

Maandag 28 april (dag 31 – 225 km). Indrukwekkende dag. Hij begint met mooi weer en dat zal ook zo blijven. We rijden over de Military Highway weer naar het zuiden richting Tblisi en na 50 km buigen we af naar het westen richting Gori en wel naar Uplisthikhe waar zich een opgraving bevindt. Van opgravingen zijn we nooit zo ontzettend gecharmeerd, maar dit is andere Kuchen. Een in de rotsen uitgehouwen stad die hier al  eeuwen prachtig aan de rivier ligt. Een van de oudste nederzettingen ter wereld. Unieke belevenis hier zo rond te lopen. Vervolgens naar Gori, 15 km verder. Aldaar het Stalin museum bezocht. Dit museum hier omdat Gori Stalin’s geboorteplaats is. We zijn van te voren gewaarschuwd: dit museum verheerlijkt der Jozef en de gids laat over de onverlaat geen onvertogen woord vallen (nog steeds lopen mensen met hem weg omdat Stalin economisch het een en ander voor elkaar heeft gekregen – welke prijs dat heeft gekost, hebben we het even niet over). We ontdekken in een van de vitrines een cadeau van de CPN voor de zeventigste verjaardag van Jozef nl. een paar lullige klompjes. Ons bent zunig.  Buiten het museum bezoeken we het geboortehuis en de wagon waarmee Stalin zich verplaatste. In de buurt van het museum blijkt  een erg lekker restaurant – hetgeen ons ook de mogelijkheid biedt nog even Wikipedia op te slaan om de daden van Jozef na te lezen. Daarna rijden we 60km door naar klooster van Ubisi. Onderweg verandert het landschap van zacht glooiend (veel van Georgië heeft  dat kenmerk) naar bergachtig, hetgeen door ons wordt gewaardeerd. We rijden op de M1 de belangrijkste snelweg van Batumi (grens Turkije) naar Tblisi. Veel vrachtverkeer. Het klooster ligt pal aan de snelweg, maar we zoeken een plaats een paar honderd meter verder aan de rivier. Lekker rustig en de temperatuur buiten is hemels, ook ’s avonds nog. Kampvuur aan & sterke verhalen uit de kast – weer een geslaagde dag. Dinsdag 29 april (dag 32 – 85 km). Uitslapen – lekker in het zonnetje zitten. Daarna naar Kutaisi – de tweede stad van Georgië. Markt bezocht en een (uitgekleed) historisch museum (maar twee zalen open). Bezoek aan de kathedraal waar trouwpartij aan de gang is. Heb vooral aandacht voor naaldhakken waarop we zo vaak op locatie jongedames zien worstelen met de ondergrond. Staan vanavond bij klooster Gelati, negen km buiten de stad. Mooi klooster. Helpen J&R met een van onze huishoudaccu’s omdat die van hen zijn doorgebrand (twee pluspolen zijn onderweg met elkaar in contact gekomen). Ook weer geslaagde dag – morgen naar Batumi aan de grens met Turkije en daarna begint deel twee van onze reis.