browser icon
You are using an insecure version of your web browser. Please update your browser!
Using an outdated browser makes your computer unsafe. For a safer, faster, more enjoyable user experience, please update your browser today or try a newer browser.

Kato Alissos / Mitikas (26, 27 jun)

Posted by on 27 juni 2015

Vrij 26 jun. In de ochtend het gebruikelijke tutten en eindelijk  weer eens verslag bijwerken (sorry!). Wacht op bericht van Tosca mijn gewaardeerde contactpersoon bij greekferries.gr of we komende woensdag met de ferry van Igoumenitsa naar Ancona kunnen. Gisteren lag – zo meldde ze mij – hun boekingssysteem plat. Aan het einde van de ochtend vertrekken we van het strand en rijden 50 km naar het Noorden. Twintig kilometer ten westen van Patras heeft A. ons camping Kato Alissos aanbevolen. “Hier zou je zo drie weken willen blijven ondanks de soberheid van de camping. Geen afgebakende kampeerplaatsen. Superaardige eigenaar (man en vrouw zijn beiden universitair docent en runnen ’s zomers deze camping om hun salaris aan te vullen). Camping ligt aan het eind van een heel klein weggetje. Restaurant dat bij de camping hoort ligt net buiten het campingterrein. Met de trap naar beneden kom je op het strandje.” En zo was het ook allemaal. Wij worden bij aankomst  ontvangen door de vader die ws de camping is begonnen. Zwemmen, wasje doen, wandeling door de omgeving gemaakt, lekker gegeten in het restaurant bij de camping.

Zat. 27 jun. In de ochtend begint het al snel te betrekken en het gaat flink regenen. In de app van de Volkskrant lezen we ondertussen dat premier Tsipras gisteravond in het Griekse parlement heeft voorgesteld  3 juli een referendum te organiseren over het voorstel van de trojka. Dat referendum zal hij een negatief stemadvies meegeven. Oeps! Dat klinkt niet goed. We vertrekken richting Patras. In de buitenwijk zien we het effect van het verhaal van Tsipras: er staat een grote rij mensen voor een pinautomaat. Dit hebben we nog niet zo meegemaakt. Het wordt vandaag menens. We verlaten de Peleponesses, rijden honderd kilometer door saai binnenland waarbij opvalt dat veel zaken (fabrieken, middenstand) gesloten zijn en komen bij Astakos weer bij de (mooie) kust.  Na een korte stop nog dertig kilometer naar Mitikas (vlak onder Levkas) waar ik een paar weken geleden ( 19 mei) ook was (weilandje naast  hotel-restaurant). We zijn de enige camper hier en blijven dat ook. Het weer is inmiddels opgeknapt en we hebben opnieuw graad of 24 /25. Op de fiets naar het dorp en aldaar de pinautomaat geprobeerd en jawel: “Temporarily unable to dispense money.” ’s Avonds in het restaurant waar de camper staat gegeten (re-de-lij-ke kwaliteit, maar stuk duurder dan elders) en met hulp van wifi naar liveblog NOS gekeken met persconferentie Dijsselbloem over afbreken onderhandlingen. Aan eigenaar uitgelegd waar we naar kijken en dat had ik beter niet moeten doen. “Het ligt allemaal aan de Duitsers en Fransen; Vijf jaar geleden waren er geen problemen, 25% Grieken is werkloos – hun schuld; Geneesmiddelenfabriek in de buurt dichtgegaan, 300 man op straat – hun schuld; iedere Griek betaalt belasting- het ligt niet aan ons; Dijsselbloem: hij valt tegen; Merkel heeft ons geen compensatie voor WOII betaald – valt tgegen; Oekraïne: is iets mis mee; Roemenië – idem; Italië – daar deugt geen hout van” etc. etc.. (vandaag 170 km gereden).

taverne di Lulu (28 tm 30 jun)
West Pelopenessos (21 tm 26 jun)