browser icon
You are using an insecure version of your web browser. Please update your browser!
Using an outdated browser makes your computer unsafe. For a safer, faster, more enjoyable user experience, please update your browser today or try a newer browser.

Igoumenitsa / Ancona / Amsterdam (30 jun tm 5 jul)

Posted by on 10 juli 2015

Di 30 jun. Dag van afscheid van griekenland – we hebben de tijd, we hoeven ons pas om 22.00 in de haven van Igoumenitsa te melden. Rond het middaguur nemen we afscheid van Alexandra en Fabrice en vertrekken en nemen niet de weg door het binnenland maar langs de kust naar Igoumenitsa. Vlak na de afslag ligt Parga een stadje dat in de gidsen wordt vermeld als ‘bijzonder’. Wat heet – Valkenburg op zijn Grieks. Het lijkt wel voor de toeristen gebouwd. Aan de haven met tientallen restaurants pikken we d’er eentje uit de Trotter. Onze laatste Griekse lunch onder strak blauwe hemel. We reizen verder en bereiken om 17.00 de haven van Igoumenitsa waar we de haven voor het boekingskantoor parkeren. En dan gebeurt het – met onmiddellijk de vraag waarom precies hier?

Shit happens!

Ik kan de koppeling niet meer gebruiken ( het koppelingspedaal is lam) en kan daardoor niet meer schakelen en dus niet rijden – wat is er mis? Het mankement gaat niet vanzelf over en we trekken daarom plan B uit de kast. Sos Internationaal ingeschakeld– ik krijg eerst een jongeman aan de telefoon die dit werk nog niet zo lang doet. Hij voedt mijn onzekerheid (“ik weet niet of ik dit wel voor elkaar krijg”) terwijl hij deze moet reduceren. Punt is dat in Griekenland als in zoveel andere landen geen wegenwacht is zoals bij ons. Er komt een sleepwagen die je naar een garage brengt. Maar dat willen we niet want we willen per se vanavond de ferry naar Ancona. Dus is mijn verzoek: een mecanicien. Die komt een uur later ook, belt een tweede mecanicien en uiteindelijk weet de derde (échte Fiat) mecanicien te melden dat het mankement niet ter plekke kan worden verholpen. Hij schat in dat de klus twee dagen zal duren en een garage vraagt. Dan maar ons 150 meter de haven in slepen? Nee, we hebben al iemand van Minoan Lines gesproken die heeft beloofd iemand van de firma te charteren die het vervoer in de haven regelt. Deze boodschap is makkelijker nu opgeschreven dan toen uitgelegd (“NEIN bitte nicht abschleppen!!”). En idd  om 23.00 uur sleept een heftruck ons naar de pier om ons na enige uren wachten om 03.00 uur als laatste  de ferry op te duwen (kosten € 30) (vandaag 75 kmgereden).

Wo 1 jul. Lang verhaal kort: heerlijk geslapen in onze tweepersoonshut – overdag lummelen op het dek (schitterend weer), boekje lezen in de lounge, slaap inhalen. In Ancona staat om 18.00 uur sleepbedrijf klaar die ons naar Fiat garage brengt. Aldaar constateert men: nwe koppelingspomp (€125) & monteren kost acht uur werk en lukt niet donderdag, dus vrijdag klaar. Do en vrij 2 en 3 jul Twee dagen in goed hotel (Fortuna) tegenover station (kamer met airco € 85 incl ontbijt) + een door het hotel aanbevolen restaurant ( Miscia) op 50 meter van een ongehoord goede kwaliteit. Bloed en bloed heet – airco op de kamer is geen overbodige luxe. We fietsen wat rond – ancona heeft weinig te bieden – en vermaken ons vooral in het restaurant. Vrijdag 15.00 uur rijden we weer verder na de rekening van de garage te hebben betaald (€ 625) – 100 km voor Milaan zoeken we een camperplek in een dorpje bij een trapveldje (Chiaravalle della Colomba – N 44gr 55’36” E 09gr 58’18”). ’s Avonds disco in de lokale kroeg, maar we vallen om en gaan op tijd naar bed (300 km gereden).

Zat. 4 en zo 5 jul. We overbruggen ong. 1200 km in twee dagen. Camperstop in de nabijheid van de A5 in de buurt van Strasbourg – camping municipal in Franse plaats vlak over de Rijn (camping municipal Du Wagelrott, Erstein N 48gr 24’50” E 07gr 40’11”). Ter plekke diesel tanken voor goddelijke prijs van €1,15. Camping ligt aan een meertje dus we kunnen nog even zwemmen. En jawel hoor: ’s avonds is er entertainment op het terras. Bloedheet in de camper (33 gr) en daarom moeite met inslapen. Maar alles komt volgende dagen goed en met heerlijk weer rijden we Amsterdam binnen. Eind goed, al goed.

Verantwoording.

Totaal 5500 km gereden – 2x 1500 km = 3000 km voor aan- en terugrij route (A’Dam <–> Ancona) met  in totaal 10 dagen. Dus 60 min 10 = 50 dagen en 2500 km is gemiddeld 50 km per dag en zo voelt het ook. Veel gehad aan de WOMO gids Pelopenessos en de NKC camper app.

weer in NL (Quadenoord, Renkum)

weer in NL (Quadenoord)

taverne di Lulu (28 tm 30 jun)

Comments are closed.