browser icon
You are using an insecure version of your web browser. Please update your browser!
Using an outdated browser makes your computer unsafe. For a safer, faster, more enjoyable user experience, please update your browser today or try a newer browser.

Marokko okt 2017 (12 –> terugreis)

Posted by on 11 december 2017
Belgische Ardennen

Di 28/11 We blijken een uiterst comfortabele buitenhut te hebben met buro en bankstel en zicht op de voorplecht. Het is mooi weer als we uit Tanger Med. vertrekken en dat blijft zo de volgende dag op zee. De self service heeft voor niet goedkope prijzen weinig verheffends in de schappen liggen, daarom nu maar eens naar het a la carte restaurant. €18 voor een hoofdschotel is wel te doen. De ferry lijkt de vertraging bij vertrek in Tanger Med. (1,5 uur) bij aankomst in Barcelona in te lopen ware het niet dat – net als op de heenreis – er weer 1,5 uur  ‘voor rede’  wordt gelegen. Denk je dat je er bent, moet je nog een tijd wachten  – ergernis wekkend. De uittocht van de auto’s aan boord geeft de gebruikelijke chaotische taferelen.  Omdat ik daar niet aan meedoe en keurig op mijn beurt wacht, krijg ik van een goed geïntegreerde Italiaanse Marokkaan “you crazy man” naar mijn hoofd gegooid – het zij zo. Tegen 20.00 uur gelukkig heelhuids van boord en we rijden naar de city park camperplek. Een (betonnen) parkeerterrein met een klein service burootje met daarin gelukkig ook een lekkere warme douche. €30 zonder elektriciteit – tarief past bij een grotestads camping en ik vind het risico te groot om hem ‘zo maar’ in de stad / of op een niet bewaakte camperplek neer te zetten.  Wo 29/11 we hebben een afspraak met een familielid in de stad. Heb uitgeplozen dat er een openluchtparking is bij station franca maar die blijkt bij aankomst over een betaalpoort te beschikken die tot 2.30m hoogte gaat en wij zijn 2.80m hoog. Helaas. In de buurt is nog een andere P  (Wellington – Zoo; C/ Ramon Trias Fargas, 19; zie foto) waar hoogte niet aan de orde is. Om 12.00 uur rijden we door richting Perpignan, Beziers en vervolgens de (tolvrije) A75 richting Clermond Ferrand. Net voordat het donker wordt bereiken we het gehucht Bellas bij Sévérac-le-Chateau (430km) . De camperplek aldaar is een mooi graslandje dat er wit en bevroren bij ligt (plek € 5; water met electriciteit €3). ‘s avonds meten we buiten min twee graden dat in de nacht oploopt naar min zeven. Welkom in Europa! We laten voor de zekerheid vannacht de kachel op een minimum stand branden. Do 30/11 De volgende ochtend is Gilles, de eigenaar zo vriendelijk ons water te verschaffen, hoewel we geen elektriciteit hebben afgenomen. We rijden door via A75 en later A71 (tol) en N 151 naar de camperplek in Auxerre (500km). Hier in het verleden alleen doorheen gereden en nooit overnacht. Langs de kade vinden we jazz restaurant Cantinallerga dat vanaf 19.15 uur een redelijk diner serveert. Verkleumd van de kou schuiven we aan en genieten van de gastvrijheid (live muziek alleen in het weekend). Vrij 1/12 ’s ochtends door Auxerre gestruind dat een leuk centrum heeft – de kerstsfeer is ook hier aanwezig. Einde van de ochtend gaan we weer op pad langs N77 naar Troyes en via A26 (tol) naar Reims en verder noordwaarts via N51 en A34 België in om in de schemering aan te komen in Aywaille (435km) dat een mooie camperplek bij het zwembad heeft. Van het zwembad kunnen we ook water tanken, toilet gebruiken en natuurlijk gaan we er ook zwemmen. Zat 2/12 rijden we door de prachtig besneeuwde Belgische Ardennen via Luik (A26) en Maastricht (A2) weer naar huis (300km). We blijven de sneeuwbuien voor en

Terugreis vanaf Barcelona totaal: 1650 km (reistijd: 2x 1/2e en 2x hele dag). Totale reis ongeveer 6600km gereden waarvan 50% in Europa en 50% in Marokko. Was ook dit keer een heel goed geslaagde  reis. Achteraf gezien hebben we vooral met de temperauur aan de oostkant van de Atlas (traject Tata – Foum Zquid – Merzouga/Erg Chebbi) mazzel gehad omdat daar (immers landklimaat) vanaf november de temperatuuren flink kan dalen.

Marokko okt 2017 (12 --> de Rif) (2)