browser icon
You are using an insecure version of your web browser. Please update your browser!
Using an outdated browser makes your computer unsafe. For a safer, faster, more enjoyable user experience, please update your browser today or try a newer browser.

Mardin (Zuid Turkije, dag 37)

Posted by on 4 mei 2014

Zondag 4 mei (dag 37 – 100 km). Vanochtend op de fiets Diyarbakir in. Wat opvalt tov vier jaar geleden : minder streng religieus, minder gevoel ‘’t is hier hoofdstad van de Koerden’. Wat zelfde blijft: de enorme vriendelijkheid en gastvrijheid  van iedereen. We bezoeken de – net gerestaureerde – Ulu Cami moskee en het is om 9.30 uur  al een enorme drukte met vooral Turkse toeristen. Op de fiets verder de oude binnenstad in. In een voormalige Karavanserai (oorspronkelijk soort handelspost met herbergfaciliteiten gelegen  op de zijderoute India / Syrië /Turkije – nu luxe hotel) gebruiken we een uitgebreid ontbijtbuffet. Eens te meer voelen we ons enorm bevoorrecht dit alles mee te mogen maken. Op dit soort momenten is het heel erg genieten. Op de terugweg kopen we bij de Migros flesjes Efes  bier met 3% alcohol, want  alcoholvrij bier is in T. onbekend.  Na negen weken alcohol vrij dieet mag ik van mezelf de teugels iets laten vieren.  We rijden met de camper naar Mardin, 100km ten zuiden van Biyarbakir, niet ver van de Syrische grens. Deze stad was ons aanbevolen door J&R en terecht. Prachtige kasbah achtige structuur  – zij het dat veel bedrijvigheid gesloten is want zondag. We besluiten hier te overnachten en gelukkig vinden we vlak bij het oude centrum een welkom  otopark ( N37 18.823 O040 43.626) waar we voor TL 5 (€ 1,50) incl. bewaking  vannacht mogen staan. Alles valt vandaag op zijn plek.

Hassankeyf (dag 38, 39)
Turkije, Diyarbakir (dag 34, 35, 36)