browser icon
You are using an insecure version of your web browser. Please update your browser!
Using an outdated browser makes your computer unsafe. For a safer, faster, more enjoyable user experience, please update your browser today or try a newer browser.

Absberg (D) (dag 54 tm 58)

Posted by on 25 mei 2014

Woensdag 21 mei (dag 54 – 575 km)  Aan de grens pik ik een lifter op (Roel) uit België die 15 maanden onderweg is waaronder 7 maanden Filipijnen voor een stage , 5 maanden Australië –werken bij een cattle farmer en nog wat landen in zuid-oost Azië.  Zet Roel af bij Kavala en rij zelf door naar een camperplek bij Veroia (Vergina) ten westen van Thessaloniki.  Donderdag 22 mei (dag 55 – 300km) De hele reis door Griekenland denk ik na over het vervolg. Zit te wikken en te wegen – wil ik wat hebben aan de landen waar ik door wil reizen zoals Albanië, Montenegro, Croatië dan zal ik daarvoor mijn tijd moeten nemen – zeker nog  dag of tien / veertien. Als ik aan die tijd twijfel – en dat doe ik – dan kan ik beter gaan varen. In Igoumenitsa informeer ik wat de mogelijkheden zijn en boek voor die nacht een ferry naar Triëste. De trip duurt 24 uur en kost €180 (aan diesel ben ik meer kwijt). Voor €5 meer krijg ik een twee-persoonscabine voor mij alleen. Kat in het bakkie. Ga ’s middags naar camping Elena ten zuiden van Igoumenitsa en de vriendelijke eigenaar biedt me voor een zacht prijsje een plek aan om de tijd te overbruggen. Eet nog een keer heel lekkere stifado in zijn restaurant (“laatste keer dat je Grieks eet”) en stap om 24.00 hrs op de ferry. Zaterdag 24 mei (dag 57 – 350km). Om 2.30 uur arriveer ik in Triëste. Ga Hermann & Ritchie bezoeken die ik heb ontmoet op de camperreis naar Georgië / Armenië en die in de buurt van München wonen. Ze raden me aan om in Oostenrijk over de Grossglockner te rijden  en dat is idd een mooie weg. Kost wel wat (€ 34) maar is het waard. Om 18.00 uur schuif ik bij hen aan bij de bbq en heb een gezellige avond. Zondag  25 mei (dag 58 – 230km). Hermann vraagt of ik meega naar zijn zweefvlieg club. Het ligt in de rijrichting en het lijkt me leuk. Ter plekke wordt me aangeboden om ook het luchtruim te kiezen.  ’T is even slikken, maar ik waag het er op en ik heb er geen spijt van. Zit in het vlieftuig met Ewald de ervaren instructeur van de vereniging. Met 70km per uur worden we de lucht in gekatapulteerd en daarna zweef je rond. De eerste minuten hou ik me vooral bezig met het onderdrukken van het idee dat ik elk moment uit het bakkie kan flikkeren (vergeet dat ik vastzit gesnoerd) – daarna kan ik voorzichtig om me heen kijken. Heb geen last van mijn hoogtevrees – maar genieten is een groot woord. De kunst van het zweefvliegen is een thermiek te vinden waarin de warme lucht je naar boven duwt, dan glij je naar beneden en zoekt vervolgens een nieuwe thermiek op etc. Bij ons weinig thermiek te vinden dus we zijn na 10 minuten weer terug op de aarde. Wat een belevenis – fantastisch! Na een bezoek aan een klooster vlakbij (Benediktbeuern) pak ik tegen 16.00 uur de draad van mijn reis weer op en rij verder. Onder Nürnberg aan een meer is in Absberg een giga camperplek en daar sta ik nu in een relatief rustig hoekje (alleen campers die geen 220v gebruiken). Enerverende dag – nog ruim 700 km naar Amsterdam.

Home sweet home (dag 59, 60)